در دوران جنگ سرد در آلمان شرقی، اگر شما صاحب یک ماشین تایپ بودید، باید پس از معرفی خودتون به اداره پلیس امنیت، یک نمونه از متن تایپ شده خودتون رو هم به اونها تحویل میدادید. این کار برای این انجام میشد که اگر روزی نوشته ای پیدا بشه که مغایر با تفکرات حکومت بود، نویسنده اون متن سریعتر پیدا بشه.

 

 

حدود دو دهه از تخریب دیوار برلین میگذره و اثری از حکومت کمونیستی آلمان شرقی نمونده اما در غرب، جایی که بیشترین حملات رو به تفکرات کمونیستی داشتند، تولید کنندگان چاپگرهای لیزری رنگی و دستگاه های کپی رنگی، از الگوهای منحصر به فردی در هنگام چاپ استفاده میکنند تا در هنگام نیاز مشخص بشه که برگه مورد نظر از چه دستگاهی و با چه سریالی و در چه زمانی چاپ شده!! این الگوها که در حالت عادی دیده نمیشن از الگوریتم پیشرفته و خاصی استفاده میکنند که بجز دارنده کلید رمزگشا کس دیگه ای نمیتونه اونها رو بخونه.

به عکس زیر دقت کنید؛ سمت چپ کاغذ در حالت عادی رو میبینید و در سمت راست همون کاغذ که نور آبی بهش تابیده شده. اون نقاط زرد رنگ ریز همون الگوییه که راجبش صحبت میکنم. این عکس مربوط به چاپگر HP Color Laserjet 3700 میشه.

 

HP_Color_Laserjet_3700


میبینید که آلمانهای کمونیست خواب همچین سیستمی رو هم نمی دیدند! و متاسفانه هر روز بیش از پیش، به خطرات ناشی از نقش تکنولوژی در نقض حریم خصوصی افراد پی میبریم.

در این صفحه ویکیپدیا راجب "نهان‌نگاری چاپگر" اطلاعات خوبی رو نوشته. در این وبسایت هم میتونید مدلهایی که این سیستم ردیابی در اونها تعبیه شده رو مشاهده کنید. همونطور که میبینید تقریبا تمام بزرگان این صنعت دارند این کار رو انجام میدن...