بعضی اوقات انجام دادن غیر صحیح یک کار هیچ اثر جانبی ای به دنبال نداره و برای همین شاید حتی سال ها به اشتباه انجام دادن یک کار عادت کنیم. یکی از این اشتباهاتی که تا چند روز قبل خود من انجام می دادم حذف کاربر از ویندوز بود. البته منظورم حذف پروفایل کاربران Local نیست، بلکه پروفایل ذخیره شده کاربران تحت Domain بر روی یک ویندوز هست که در این نوشته بهشون اشاره می کنم. هرچند که این رویه اگر در مورد کاربران Local هم انجام بشه بخاطر صحیح بودن خیلی موثرتر هست.

یک سناریو رو در نظر بگیرید. شبکه داخلی شما به دلیلی با تغییر Domain مواجه میشه. شما قصد دارید پروفایل کاربر متعلق به Domain جدید رو حذف و کاربری با همون نام رو دوباره در Domain جدید ایجاد کنید. برای جلوگیری از تداخل Policy ها و تنظیمات Domain جدید قطعا ما نیاز داریم که پروفایل کاربر رو از روی سیستم حذف کنیم. اما راه انجام این کار چیه؟ راهی که قبلا من انجام می دادم در برخورد با همچنین وضعیتی این بود که با اکانت ادمین وارد پوشه Users در درایو ویندوز می شدم و کل پوشه مربوط به اون کاربر رو حذف می کردم.

اما بعد از انجام این کار به مشکلی برخوردم. کاربر حتی اجازه باز کردن آیکون Computer رو هم نداشت و مرتب در هر قسمتی از ویندوز خطای عدم دسترسی می گرفت.

با کمی جستجو متوجه شدم که این روش به کلی غلط هست و Microsoft  برای این موقعیت یک Solution ارائه کرده.

Altotab

برای حذف اساسی یک پروفایل به همراه تمامی تنظیمات اون باید با یک کاربر ادمین وارد ویندوز شده، بر روی Computer راست کلیک کرده و گزینه Properties رو انتخاب کنیم. در این صفحه بر روی گزینه Advanced system settings کلیک می کنیم.

Altotab

دکمه Settings رو از قسمت User Profiles کلیک می کنیم.

Altotab

در کادر باز شده پس از انتخاب کاربر مورد نظرمون بر روی کلید Delete کلیک می کنیم. سپس OK می کنیم.

Altotab

در نهایت وارد رجیستری ویندوز می شیم (از طریق Run و دستور regedit) و به آدرس زیر می ریم.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList

در اینجا کلید هایی (با آیکون Folder) مشاهده می کنیم که نام اونها با عبارت S-1-5-21 شروع شده. با کلیک بر روی هر کلید، در سمت راست صفحه گزینه ای با عنوان ProfileImagePath وجود داره که نام کاربر در اون قابل مشاهده است. کلید مربوط به اون کاربر رو هم به طور کامل حذف می کنیم.

Altotab

با این کار علاوه بر حذف فایل های اون کاربر تمامی تنظیمات و Policy های اعمال شده بر روی پروفایل اون هم از روی سیستم پاک می شوند.

یک نکته رو دقت کنید که بعضی مواقع ممکن هست در روند حذف فایل ها خطایی رخ بده، در این صورت به پوشه Users رفته و پوشه اون کاربر رو بصورت کامل حذف می کنیم.

موفق باشید...