اگر بوسیله User Manager داخلی روترهای میکروتیک، مدیریت کاربران Hotspot رو انجام داده باشید، میدونید که این ابزار بدلیل تاکید بر روی سادگی، ابزارهای زیادی برای انجام امور مدیریتی در اختیار ما قرار نمیده. البته از طریق خط فرمان کنترل خیلی بهتر و بیشتری میتونیم بر روی اون داشته باشیم ولی خوب نیاز هست که این فرمان ها رو بشناسیم و به اون ها مسلط بشیم. یکی از این موارد که اتفاقا استفاده زیادی هم میتونه داشته باشه، ریست کردن کانتر مربوط به داده های مصرفی کاربران هست. برای مثال فرض کنید ما یک محدودیت دانلود 1 گیگابایت در روز (و یا ماه) برای کاربران تنظیم کردیم. برای اینکه این کاربر بعد از اتمام ترافیک مورد نظر، مجددا بتونه از اینترنت استفاده کنه باید کانتر اون رو ریست کنیم. این امکان از طریق ورود به Userman قسمت Users ، انتخاب کاربر مورد نظر و در آخر انتخاب گزینه Reset counters از منوی Edit قابل انجام هست؛ اما اگر بخواهیم برای کلیه کاربران و بصورت خودکار این عملیات رو در بازه زمانی مشخص انجام بدیم، قضیه کمی فرق می کنه و باید دست به دامن خط فرمان بشیم.

با ما در Alt+Tab همراه باشید تا در ادامه مطلب طریقه انجام این کار رو یاد بگیریم.

Mikrotik

برای رسیدن به هدف مورد نظر باید از ابزار Scheduler میکروتیک استفاده کنیم؛ با استفاده از این ابزار ما توانایی زمان بندی برای کارهای مختلف رو در اختیار داریم. در مثالی که زدیم گفتیم محدودیت دانلود روزانه برای کاربران قائل شدیم، و ما می خوایم که هر شب راس ساعت 12 کانتر محاسبه رو ریست کنیم. برای شروع به روتر میکروتیک متصل می شیم، از طریق منوی System گزینه Schedule رو اجرا می کنیم.

حالا با استفاده از گزینه + اقدام به ایجاد یک زمان بندی جدید می کنیم.

در این صفحه در قسمت Name یک نام مناسب وارد می کنیم.

در قسمت Start Time نیز زمان اجرای عملیات مورد نظرمون رو وارد می کنیم.

در قسمت Interval باید تعریف کنیم که این عملیات در چه بازه های زمانی تکرار بشه. منظور از 1d 00:00:00 اینه که هر 24 ساعت این کار باید تکرار بشه.

و در قسمت On Event نیز دستور مورد نظر رو وارد می کنیم. همونطور که گفتیم هدف ما استفاده از دستوری هست که برای ریست کردن کانتر کاربران استفاده میشه.

/tool user-manager user reset-counters [/tool user-manager user find]

در آخر OK می کنیم.

اما نکته مهمی که وجود داره اینه که تا زمانی که شما روتر رو ریبوت نکنید، دستور بالا اعمال نمیشه. پس باید یک Schedule برای ریست کردن روتر دقیقا بعد از اجرای Schedule فوق، ایجاد کنیم.

دوباره دکمه + رو می زنیم. و مراحل رو مثل بالا انجام میدیم، با این تفاوت که در قسمت On Event دستور ریبوت روتر رو وارد می کنیم و همچنین زمان اجرای این دستور رو کمی بعد از دستور قبلی قرار می دهیم.

/system reboot

با کلیک بر روی دکمه OK کار ما به پایان می رسه.

موفق باشید.