آیا با حذف (Delete) کردن یک فایل این فایل برای همیشه از میان رفته؟ خیر !

آیا با فرمت (Format) کردن یک حافظه فلش کلیه اطلاعات اون بطور کلی حذف میشه؟ باز هم خیر !

آیا راهی برای حذف همیشگیِ اطلاعات دیجیتال از روی فضاهای ذخیره سازی وجود داره؟ بله!

برخلاف تصور عموم، فرمت کردن درایو از طریق ویندوز فقط قسمت مربوط به تنظیمات هارد و یا سکتور MBR اون رو حذف میکنه، در ادامه با تست و دوباره نویسی این سکتور، مابقی اطلاعات موجود رو بدون پاک کردن همونجا نگه میداره، ولی بدلیل حذف تنظیمات این فایلها دیگه در حالت عادی قابل خوندن و نمایش دادن نیستن. این اطلاعات در جای خودشون نگه داشته میشن تا دوباره -به مرور زمان- توسط اطلاعات جدید بازنویسی بشن. پس اطلاعات شخصی شما و یا اطلاعات سیستم عامل قبلی، علی رغم فرمت کردن همچنان بر سر جای خودشون هستند.

نابودسازی اطلاعات یا در اصطلاح "Wipe" کردن به روشی گفته می شه که در اون همه اطلاعات موجود بر روی حافظه دیسک، حداقل با یک دسته از کدهای دودویی 0 و یا 1 جایگزین می شن تا اطلاعات دیگه به هیچ روشی قابل بازیابی نباشن.

اگر هارد دیسک شما به بدافزارها، باج افزارها و ... آلوده شده و یا اطلاعات حساسی رو بر روی حافظه فلش خودتون کپی کردید و میخواید اون رو به کسی بدید، حتما از این روش استفاده کنید و اصلا به فرمت کردن ساده بسنده نکنید.

اخطار ! در این روش کلیه اطلاعات موجود بر روی کلیه هارد دیسک ها و حافظه های جانبی -مثل فلش- متصل به کامپیوتر شما برای همیشه پاک میشه، پس به خوبی دقت کنید که کدوم دیسک رو میخواید پاک کنید و فقط اون دیسک به کامپیوتر متصل باشه، ابتدا آموزش رو کامل بخونید و بعد مراحل رو انجام بدید. اگر فقط میخواهید اطلاعات فلش خودتون رو پاک کنید هارد اصلی سیستم رو جدا کنید.

1- نرم افزار Darik's Boot and Nuke رو از اینجا دانلود کنید. (10MB)
2- فایل دریافتی با فرمت iso هست که یک فایل Image هست، پس باید ابتدا اون رو بر روی یک CD رایت کنید.

میتونید با استفاده از نرم افزار PowerISO فایل ایمیج رو بر روی CD رایت کنید. از اینجا PowerISO رو دانلود کنید. (6MB)

3- سیستم رو روشن کنید و CD رو وارد سیستم کنید؛ با استفاده از کلید Delete وارد محیط BIOS بشید و با توجه به نوع BIOS خودتون اولویت بوت شدن سیستم رو بر روی CD Drive قرار بدید. (به دنبال گزینه ای با سرنام Boot بگردید)
4- در صورت بوت شدن صحیح سیستم با صفحه اصلی Darik's Boot and Nuke مثل تصویر زیر مواجه میشید:

برای نمایش کامل بر روی تصویر کلیک کنید.


5- پیشنهاد من استفاده از گزینه آخر هست، پس تایپ کنید autonuke و کلید Enter رو بزنید.
عملیات نابودسازی اطلاعات شروع میشه و نسبت به حجم دیسک مورد نظر شما از چندین دقیقه تا چندین ساعت ممکنه زمان ببره.
بعد از پایان عملیات با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه میشید که در اونجا میتونید با نگه داشتن کلید Power بر روی کیس کامپیوتر سیستم رو خاموش کنید.

برای نمایش کامل بر روی تصویر کلیک کنید.


با این روش مطمئن باشید که اطلاعات شما به هیچ طریقی قابل بازیابی نیستند.
موفق باشید.