خیلی از مردم اصطلاحات Encryption و Cryptography رو بجای همدیگه استفاده می کنند و در نتیجه اونها رو با هم قاطی می کنند. در واقع به بیان ساده Cryptography علم ارتباطات رمز شده است، در حالی که Encryption بخشی از این علم است.

امروز در ALT+Tab با هم تفاوت این دو مفهوم رو بررسی می کنیم.

encryption-cryptography

Cryptography چیست؟

به بیان ساده Cryptography علمی است که مطالعات ارتباط رمز شده را دربر می گیره.

اگر به ریشه اصلی کلمه Cryptography نگاه کنیم (Crypto و Graphy) مشخص هست که Crypto به معنی پنهانی یا رمز و Graphy به معنی یک فرآیند یا هنر و علم ارائه یک فرآیند است. بنابراین مشاهده می کنید که Cryptography در حقیقت علم ارتباط رمزی است.

اگر معنای Cryptography رو در گوگل جستجو کنید، لیستی از تعاریف و معانی طولانی را خواهید دید. و اگر در سایت Dictionary.com چک کنید حداقل این 3 معنی رو می بینید:

  • علم یا مطالعه تکنیک های نوشتن رمز، به خصوص کدها و نوشته های رمزی.
  • روش ها، فرآیند ها و متدهای ساخت و استفاده از نوشته های رمزی، مثل کدها و Cipher ها.
  • هرچیزی که به صورت رمزگونه نوشته شود.

Encryption چیست؟

اگر کلمه هسته این واژه یعنی Encrypt را به ریشه های آن تقسیم کنیم، شامل دو بخش En و Crypt می شود. قسمت En به معنای ساختن و قسمت Crypt (که از Crypto گرفته شده) به معنای پنهان کردن و یا رمز کردن می باشد. از اونجایی که Encrypt یک فعل هست، معنی اصلی این عبارت میشه پنهان سازی و یا رمز کردن.

بنابراین Encryption یک فرآیند و یا الگوریتم (که به اون Cipher هم گفته می شه) برای پنهان سازی یا رمزکردن اطلاعات است. و برای این که این فرآیند قابل استفاده باشه نیاز به رمز (یا کلید) داریم تا این اطلاعات قابل دسترسی باشند.

درباره رمزها (Cipher)

رمزهای متنوع و زیادی وجود داره که در طول زمان توسعه یافتند.

در روزگار ارتباط نوشتاری، متداول ترین رمزها شامل: چند حالت، جایگزینی و یا جابجایی حروف الفبا است. جایگزینی به معنی جایگزین کردن یک کاراکتر به جای دیگری است، در صورتی که جابجایی نوعی از تغییرمکان کاراکترها درون متن پیام است. (که در حقیقت اطلاعات را به هم میریزد)

در عصر دیجیتال، رمزها تغییر کردند و به طور کلی مبتنی بر دو نوع از الگوریتم ها شدند. یکی از یک کلید مشترک برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می کنه، و دیگری از کلیدهای مختلف برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می کنه. (همچنین به ترتیب به عنوان الگوریتم های کلید "متقارن" و نامتقارن" شناخته می شن) اولی که از کلیدهای مشترک استفاده می کنه زیر شاخه رمزنگاری کلید خصوصی است، در حالی که الگوریتم های کلید نامتقارن زیر شاخه رمزنگاری کلید عمومی هستند. DES و AES دو رمز (Cipher) شناخته شده مبتنی بر الگوریتم های کلید متقارن هستند، در صورتی که RSA یک رمز شناخته شده مبتنی بر الگوریتم های کلید نامتقارن است.

نتیجه گیری

مشخص شد که اصطلاح رمزنگاری (Cryptography) مطالعه یا علم ارتباط رمزشده است، در حالی که رمزگذاری (Encryption) فقط یک جزء از این علم است. رمزگذاری (Encryption) فرآیند پنهان کردن اطلاعات -از طریق استفاده از رمزها- از همه، به جز شخص دارنده کلید است. رمزگذاری (Encryption) یک کاربرد مستقیم از رمزنگاری (Cryptography) است، و چیزی است که وب سایت ها هر روز برای حفاظت از اطلاعات، از آن بهره مند میشن.

منبع