تا به حال به اشتباه یک Object را از Active Directory پاک کرده اید؟ اگر Active Directory Recycle Bin را فعال نکرده باشید، حتما می دانید که بازگرداندن Objectهای حذف شده غیر ممکن است!

یکی از راه های محافظت از Objectهای Active Directory استفاده از گزینه "Protect object from accidental deletion" است. در حالت عادی ما به این گزینه دسترسی نداریم، اما با فعال کردن قابلیت Advanced Features می توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. برای فعال کردن این گزینه وارد کنسول Active Directory Users and Computers می شویم، از طریق منوی View گزینه Advanced Features را انتخاب می کنیم. حالا با راست کلیک بر روی هر Object و انتخاب گزینه Properties ، با ورود به تب Object گزینه "Protect object from accidental deletion" را مشاهده می کنیم.

مادامی که این گزینه بر روی یک Object فعال باشد، اجازه حذف Object مورد نظر به ما داده نمی شود. نکته منفی ای که در مورد استفاده از این گزینه وجود دارد، این است که ما نمی توانیم این گزینه را به صورت همزمان بر روی کلیه Objectهای یک OU و یا کل AD اعمال کنیم. خوشبختانه Windows Powershell این قابلیت را در اختیار ما قرار می دهد.

PowerShell

برای شروع Windows PowerShell را از Start Menu اجرا می کنیم. سپس با وارد کردن دستور Import-Module activedirectory ماژول اکتیودایرکتوری را در Powershell فراخوانی می کنیم. (همچنین می توانیم Active Directory Module for Windows PowerShell را از پوشه Administrative Tools اجرا کنیم.)

حالا با وارد کردن دستور

Get-ADobject -Filter * -SearchBase “OU=Users,DC=Domain,DC=com” | Set-adobject -ProtectedFromAccidentalDeletion $true

کلیه Objectهای واقع در OU مورد نظر ما به حالت Protect قرار می گیرند.

نکته: اگر Distinguished Name مربوط به OU خود را نمی دانید، کافی است وارد کنسول Active Directory Users and Computers شوید، (Advanced Features فعال باشد) سپس بر روی OU مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Properties را بزنید. حالا وارد تب Attribute Editor شده و بر روی distinguishedName دوبار کلیک کنید. عبارت مارک شده را کپی کنید و آن را بجای عبارت قرمز رنگ در دستور بالا، قرار دهید.

در ضمن با تغییر کلمه True به False در انتهای دستور، می توانیم از این قابلیت برای غیرفعال سازی گزینه "Protect object from accidental deletion" استفاده کنیم.

موفق و پیروز باشید.